tirsdag 7. mai 2013

Koldnål


Koldnålstrykk er en form for dyptrykk, man risser inn motivet i en plexiplate.
 

Påføring av sverte, sverten blir værende i fordypningene.
Vi brukte vannbasert trykksverte. 


 Med koldnålstrykk må man ta bort den overføldie trykksverten,
det vil bli trykk av den sverten som sitter igjen nede i rissene.

Trykkmaskinen lager et gjevnt uttrykk i trykket.

 
 
 

Før vi starter bløter vi papiret slik at det trekker til seg sverten bedre.
Jeg tok flere trykk, på ulike papirer. De første trykkene lagde jeg på skissepapir, disse blir mer bølget under tørking og trekker ikke til seg sverten så veldig effektivt.
I sluttfasen, da jeg var begynt å bli fornøyd med utsnittet brukte jeg bedre papir, tegnepapir på 180g og trykkpapir, dette er mer porøst og suger til seg sverten meget bra.
Men jeg ble mest fornøyd med akvarellpapiret jeg brukte, dette er mykt og bølges ikke, i tilegg suger det svært godt og sverten blir veldig sterk.
Jeg risset inn flere ganger etter hvert trykk, for å få det rette uttrykket.
Jeg fokuserte på linjer og dybde.

 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar